De primeur van de Vuelta Sierra Nevada!

Na 2 jaar uitstel was het dan eindelijk zover, de primeur van de Vuelta Sierra Nevada. De reis was al snel volgeboekt en iedereen stond dan ook te popelen voor vertrek in het zonnige Granada.

Vuelta Sierra Nevada 2021

De fietsen waren op professionele wijze door chauffeur Cor in onze vrachtwagen vervoerd. Na het uitladen werden de fietsen rijklaar gemaakt en zowel de benen als het materiaal werden getest tijdens het infietsrondje. Gedurende de week reden er twee groepen met gids onder de bezielende leiding van Sidney en Rick. Meerdere ervaren GPS-groepjes completeerden het gezelschap.

Het genieten begon

Op de eerste dag werden de groepen gevormd en daalden we af over de mooie bikeparktrail van de wereldkampioen downhill Greg Minnaar. Het genieten was begonnen! Via mooie trails, mtb-paden, binnenwegen en een spectaculaire trail bovenop de bergkam reden we naar een mooi wijnhotel waar we 's middags bij het zwembad vertoefden en we 's avonds heerlijk dineerden waarbij de wijn rijkelijk vloeide.

Alhambra

De volgende ochtend trokken we de gordijnen open en zagen dat het weer een strakblauwe dag zou worden. Al snel werd een terrasje bezocht voor koffie, want die zouden we de rest van de dag niet meer tegen komen. Daarna fietsten we het onherbergzame binnenland in en enkele steile klimmen deed onze bovenbuis glimmen van het zweet. Op het terras van het hotel was het een gezellig samenzijn van alle groepen en onder het genot van een Alhambra kwamen al snel de grootste verhalen op tafel.

Dag 3

Het begin van een 2-luik van een stijgende tendens. Vandaag was een dag die op voorhand waarschijnlijk onderschat werd, kijkend naar de kilometers en hoogtemeters. Het bleek echter een van de zwaarste dagen van de week te zijn vanwege de lange steile klimmen en de tussenliggende trails. Moe maar voldaan kwamen we aan in het fijne hotel in Capileira waar we 's avonds gezellig dineerden in een van de vele restaurantjes.

D-day

Vandaag moest het gaan gebeuren, de legendarische klim van maar liefst 2000 hoogtemeters achter elkaar naar de Pico Veleta op 3398m. Dit is de op één na hoogste berg van het Spaanse vasteland. Een hele lange onverharde klim die volledig fietsbaar is maar waarbij alle vezels in je lijf worden aangesproken om boven te komen.

De euforie was dan ook groot bij iedereen toen we de top bereikten. Velen hebben hun grenzen verlegd. Met onwaarschijnlijk mooie omstandigheden (korte fietsbroek en shirt en stralende zon met nauwelijks wind) daalden we af en pakten we ook nog enkele gave trailtjes mee. Kan het nog mooier vraag je je dan af? Nee, mooier gaat het niet worden ?

Warmtrappen

Na de enorme klim de dag ervoor begonnen we deze dag rustig de beentjes weer warm te trappen. Al snel gingen we de bush-bush in. Dat leverde hier en daar wat schrammen op door een zeer smal trailtje van overhangende en niet gesnoeide takken. Qua beleving en avontuur hoog op een schaal van 10. We werden hierna snel opgeschrikt doordat de eerste fietsers door een ongezien wespennest reed. Grote paniek, veel adrenaline en meerdere wespensteken was het gevolg. Dat was schrikken! Na een gave trail door een kloof lunchten de groepen samen, konden hier de gemoederen weer wat bedaren en de magen gevuld worden. In de middag pakten de meesten nog de beklimming en gave trailafdaling mee ten noorden van de finishplaats van vandaag. Moe maar voldaan dronken we een biertje in de gezellige tuin van het hotel en namen we de dag en alle highlights nog eens door.

Laatste dag

Bij het opstaan drong het door dat het alweer de laatste dag was van deze unieke reis. Eerst nog maar een dag genieten voordat we hier aan wilden denken. Dat genieten was geen opgave met wederom vette trails, magistrale uitzichten en een bezoek aan de stad Granada by bike. De korte venijnige klimmen deze dag deden alle energie uit onze lijven persen maar daar kwamen we tenslotte ook voor. We kwamen terug bij ons 'palace hotel' waar we de fietsen inpakten voor de terugreis en we gezamenlijk proosten op een geweldige en onvergetelijke reis!

Terug in het vliegtuig kwam het besef dat het haast niet beter kon: gezellige mensen, de hele week stralend weer, goede hotels, prachtige routes, lekker eten, vermoeide benen en een grote glimlach op het gezicht.

Gracias y adios mis amigos!